Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, Kim Ki-duk, 2003



 "Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας... και Άνοιξη" είναι ο ελληνικός τίτλος της ταινίας (Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom, ο αυθεντικός) με την οποία έγινε γνωστός στο ελληνικό κοινό ο σημαντικός Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Kim Ki-duk (The Isle, Bad Guy, Samaritan Girl, 3-Iron).

 Η υπόθεση της ταινίας:
 Η ενηλικίωση ενός μαθητευόμενου μοναχού και ο αέναος κύκλος της ζωής, της φύσης, του θανάτου. Οι μικρές αλλά τόσο σημαντικές λεπτομέρειες της καθημερινότητας (Aνοιξη) που ανακαλύπτει, οι πρώτες του ερωτικές ανησυχίες και τα πρωτόγνωρα συναισθήματα που βιώνει (Καλοκαίρι), η ανάγκη της λύτρωσης και απαντήσεων (Φθινόπωρο), και τέλος η αναζήτηση της πνευματικής διαφώτισης (Χειμώνας), συνθέτουν το δρόμο που καλείται να διανύσει.

 Ο κύκλος της ζωής από έναν εκ των σημαντικοτέρων Κορεατών σκηνοθετών, του Kim Ki-duk συμβολικά από τις τέσσερις εποχές και στην πράξη, έτσι όπως τον βιώνει ένας μαθητευόμενος μοναχός μαζί με τον πνευματικό του δάσκαλο σε ένα μοναστήρι σε μια λίμνη που βρίσκεται κυριολεκτικά... στη μέση του πουθενά.
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατάει ο ίδιος ο σκηνοθέτης!

 Οι διάλογοι είναι περιττοί, αφού όπως σε όλες τις ταινίες του Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη, έτσι κι εδώ, κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι ερμηνείες και φυσικά οι εικόνες με τα πανέμορφα τοπία. Μία απόλυτα ποιητική και λυρική ταινία από έναν μάστορα του είδους!

 Η ταινία λοιπόν ξεκινάει με την άνοιξη. Ο νεαρός, ανήσυχος και ανώριμος ακόμη παίζει διάφορα επικίνδυνα παιχνίδια με τα ζώα της φύσης, τα οποία στοιχίζουν τη ζωή σε ορισμένα εξ' αυτών.
 Θα τιμωρηθεί με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο βασανίζει τα ζωντανά, από τον μοναχό που τον εκπαιδεύει κάτι που θα τον κάνει να αντιληφθεί το μεγάλο κακό που προκάλεσε στα αθώα ζώα και απελπισμένος θα προσπαθεί να σώσει ότι μπορεί, φανερά μετανιωμένος.
 Ακολουθεί το καλοκαίρι, όπου στα 17 του πλέον θα γνωρίσει τον έρωτα, στο πρόσωπο ενός νεαρού κοριτσιού που θα έρθει στο μοναστήρι για να αναρρώσει. Ο έρωτας αυτός θα κάνει τον νεαρό να αφήσει τον μοναχό και να ακολουθήσει το κορίτσι στην πόλη.
 Για να ακολουθήσει το φθινόπωρο, όπου ο μοναχός, 30 χρονών πλέον, θα επιστρέψει στο μοναστήρι ως... εγκληματίας, αφού έχει διαπράξει φόνο. Εκεί θα συλληφθεί μπροστά στα μάτια του δασκάλου από δύο αστυνομικούς και κάπως έτσι θα φτάσουμε... στον χειμώνα.
 Ο δάσκαλος έχει πεθάνει, ο μοναχός σε ώριμη ηλικία πια θα επιστρέψει και πάλι στο μοναστήρι αποφασισμένος να ζήσει εκεί για το υπόλοιπο της ζωής του. Τότε θα τον επισκεφτεί μία γυναίκα και θα του αφήσει το νεογέννητο μωρό της.
 Για να φτάσουμε... και πάλι στην άνοιξη, όπου ο ηλικιωμένος πλέον μοναχός θα ξεκινήσει να διδάσκει στο νεαρό πλέον αγόρι τα μυστικά της ζωής!


 Βλέπουμε λοιπόν τον κύκλο της ζωής από τον Κιμ Κι-ντουκ και συγκεκριμένα τον κύκλο της ζωής του μοναχού, μέσα απ' τις τέσσερις εποχές του χρόνου, που η κάθε μία αντιπροσωπεύει διαφορετικές φάσεις της ζωής με τα συναισθήματα που γεννιούνται κάθε φορά. Ή αλλιώς, τη γέννηση, την ανάπτυξη, τα βιώματα, τη φθορά και την... αναγέννηση.

 Ο Kim Ki-duk γράφει -και- το σενάριο, που ξεκάθαρα δεν στηρίζεται στους διαλόγους. Και σκηνοθετεί μαεστρικά, με μία υπέροχη λιττότητα, δημιουργώντας ένα λυρικό, εικαστικό αριστούργημα, ένα νατουραλιστικό ποίημα!

  Η ταινία τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού Φεστιβάλ Σαν Σεμπάστιαν και το Μέγα Βραβείο Επιτροπής Λοκάρνο 2003.

 Βαθμολογία: 8,5/10

3 σχόλια:

  1. Αν δεν ανέφερες στην αρχή τον δημιουργό θα νόμιζα πως αναφέρεσαι στον Αγγελόπουλο.
    :))))

    περίεργη και αυτή η ταινία με θέμα που σίγουρα έχει πολλά να σου μάθει, αν υπάρξει ποτέ κανείς να πει πως έχει μάθει την ζωή!!

    Σ ευχαριστώ για το σχόλιο σου στην προηγούμενη ανάρτηση μου, έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα θα αργήσω να απαντήσω γιαυτό σου το λέω από εδώ!!

    Καλό σαββατόβραδο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αναφορά σε αγαπημένη ταινία και δημιουργό!

    Πολλοί ομόκεντροι κύκλοι πίσω από τον φακό του Κορεάτη. Λυρική σκηνοθεσία και μοντάζ,
    και πίσω από τον κύκλο της ζωής,
    διαφαίνεται ένας κύκλος βίας, ο κύκλος του έρωτα,
    των συναισθημάτων.

    ΕΝώ ταυτόχροντα διατυπώνονται τα όρια, αν αυτά υπάρχουν, μεταξύ της εξωτερικής και της εσωτερικής εποχικότητας του καιρού και του χρόνου!

    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η Ομορφιά και η Ποίηση σε όλο τους το μεγαλείο...Την είχα και στη λίστα μου,τεράστια ταινία, με τόσα πολλά να πεις για αυτήν!!Ο Ασιατικός κινηματογράφος είναι τόσο διαφορετικός και πλούσιος,τόσο γοητευτικός....

    ΑπάντησηΔιαγραφή