Πρόκειται για την πρώτη ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι, με τίτλο "Ακατόνε". Ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης είχε γράψει αρκετά σενάρια για ταινίες άλλων, πριν ξεκινήσει να σκηνοθετεί ο ίδιος ταινίες.
Την αρχή λοιπόν στην πλούσια φιλμογραφία του κάνει με αυτό εδώ το λιτό, υποβλητικό, ασπρόμαυρο αριστούργημα.
Υπόθεση:
Ο ήρωας, Vittorlo Accattone, κοιταγμένος από τη γωνία λήψης του αστισμού, δεν είναι παρά ο τυπικός εκπρόσωπος των εξαχρειωμένων, ένας σωματέμπορος που κάνει το λάθος να ερωτευθεί, να επιχειρήσει ν’ αλλάξει. Θα συναντήσει το θάνατο, έτσι άδοξα όπως κυλούσαν και οι μέρες της ζωής του. Από μιαν άλλη γωνία, όμως, ο ίδιος διεφθαρμένος παραμένει άδολος και «αθώος». Στην πρώτη του ταινία ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης κινηματογραφεί με πρωτόγονα μέσα, όπως «πρωτόγονη και αρπακτική» -σύμφωνα με τον ίδιο- είναι η ψυχή και η συνείδηση του πρωταγωνιστή του. Η ταινία, βασισμένη στο μυθιστόρημά του «Μια βίαιη ζωή», παραμένει ένα έντιμο ντοκουμέντο πάνω σε μια αδικημένη μερίδα ανθρώπων, όπου η ρεαλιστική περιγραφή του άγονου βίου και της «αμαρτωλής» πολιτείας των λούμπεν, συνδυάζεται έξοχα με μια ποιητική σπουδή της ψυχολογίας και της συμπεριφοράς τους.
Εκείνη την εποχή που ο Παζολίνι κάνει το "Ακατόνε" ο ρεαλισμός υπάρχει ήδη στον Ιταλικό κινηματογράφο. Ο Παζολίνι όμως προσθέτει στον υπάρχοντα ρεαλισμό τη δική του, υπέροχη ποιητική ματιά, δίνοντας έτσι μια ελεύθερη απόδοση της πραγματικότητας και με την οποία κάνει ακόμη πιο έντονο το ρεαλισμό με τον οποίο κινηματογραφεί τη ζωή του ήρωα του και κατ΄ επέκταση σε κάθε περιθωριακή γωνιά του (υπο)προλεταριάτου της Ρώμης, σε κάθε εξαθλιωμένη κοινωνική ομάδα της εποχής.
Μια απόλυτη καταγραφή της ιταλικής κοινωνίας.
Η ταινία ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων στην Ακροδεξιά και καθιέρωσε με το καλημέρα στο χώρο του κινηματογράφου, τον Pasolini ως έναν πρωτότυπο και σημαντικό δημιουργό.
Για μένα, το "Ακατόνε" αποτελεί την καλύτερη ταινία του μεγάλου Ιταλού σκηνοθέτη, ανάμεσα σε πολλές και σπουδαίες ταινίες (Μάμα Ρόμα, Το κατά Ματθαίον πάθος, Θεώρημα, Το δεκαήμερο, Θρύλοι του Κεντέμπουρι, Χίλιες και μία νύχτες, 120 μέρες στα Σόδομα και οι "ελληνικές" τραγωδίες Μήδεια, Οιδίπους τύραννος, μεταξύ άλλων.
Βαθμολογία: 9/10
Καλησπερα φιλε μου Mike.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κατα Παζολινι ευαγγελιο του ιταλικου υποπρολεταριατου.Νεορεαλιστικη ματια, αλλα και ποιητικη αντιστιξη.Προφητικο το φιναλε, προμηνευει τη δολοφονια του Παζολινι.
4:Πολυ καλη η 8/10
Ολες οι ταινιες του Πιερ Παολο Παζολινι που εχω δει:
1.Το Κατα Ματθαιον Ευαγγελιο (5:Αριστουργημα η 10/10)
2.Ακατονε (4:Πολυ καλη η 8/10)
3.Μαμα Ρομα (4:Πολυ καλη η 8/10)
4.Θεωρημα (3,5:Καλη + η 7.5-/10)
5.Οιδιπους Τυραννος (3,5:Καλη + η 7.5/10)
6.Χιλιες και μια Νυχτες (3:Καλη + η 7/10)
7.Οι Θρυλοι του Κεντεμπουρι (2,5:Απλως ενδιαφερουσα + η 6.5/10)
8.Σαλο η 120 μερες στα Σοδομα (1:Μετριοτατη η 2/10)
ΥΓ1:Δεν ειμαι θερμος υποστηρικτης του Παζολινι, αλλα τον θεωρω σπουδαιο δημιουργο.Απλα οι ταινιες του εχουν ενα ιδιαιτερο προσωπικο στυλ που δεν με αγγιζει.
ΥΓ2:Εχω μια τρελα με τις λιστες και θελω συνεχεια να δημιουργω καινουργιες, δεν ξερω αν αυτο σε ενοχλει;
Καλημερα φιλε, ειναι οπως και με το Φελινι που λεγαμε. Πολυ μεγαλος δημιουργος και ο ΠΠΠ, αλλα ουτε εμενα ενθουσιαζει το στυλ των ταινιων του. Ωστοσο αυτη εδω ειναι σπουδαια ταινια, οπως και τα 1,3 στη λιστα σου, που συμπληρωνουν την καλυτερη τριαδα του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο "Θεωρημα" πολυ καλο, οπως και το "Χοιροστασιο". Η "Μηδεια" στο ιδιο στυλ με τον "Οιδιποδα Τυραννο", για το "Σαλο" κωλυομαι να γραψω, αλλα οταν το κανω σιγουρα δε θα το βαθμολογησω...
Τι να με ενοχλει ρε συ; Γενικοτερα οι λιστες εχουν εναν χαβαλε, οποτε αφου σου αρεσει ειναι καλοδεχουμενες :)
Καλημερα φιλε μου Mike, ουτε και εμενα με ενθουσιαζει ο Παζολινι, αλλα τον εκτιμω ως σκηνοθετη, αντιθετως απο το Φελινι που τον λατρευω.Το "Θεωρημα" μου αρεσε αρκετα, το "Χοιροστασιο" δεν το εχω δει οπως και τη "Μηδεια" που θελω πολυ να δω.Το "Σαλο" ειναι ο,τι πιο αρρωστο εχω δει και ανετα θα εβαζα 0/10.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημερα!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσφατα ειδα μερικες ταινιες του Παζολινι και θα ηθελα να τις σχολιασω:
-Uccellacci e uccellini (5: Αριστουργημα η 10/10)
Μια ωδη στον ιδεαλισμο.Ενα τρελο κωμικο παραμυθι.Σουρεαλιστικη ταινια, κατι πολυ παραξενο για ταινια του Παζολινι.Εξαιρετικος ο Ιταλος κωμικος Totò.Ο ιδιος ο Παζολινι ελεγε πως αυτη ειναι η αγαπημενη ταινια της φιλμογραφιας του!
-Porcile (4: Πολυ καλη η 8/10)
Ο Παζολινι ασχολειτε με την αστικη ταξη.Ενα θεμα που εχει απασχολησει πολλους μεγαλους δημιουργους (π.χ.Μπουνιουελ, Αντονιονι κτλπ).Ετσι σατιριζει την μπουρζουαζια με ενα υπογειο και καμουφλαρισμενο χιουμορ.Συγκλονιστικη ταινια που, δυστυχως, δεν ειναι απο τις πιο γνωστες του δημιουργου της.
-Medea (3,5: Καλη + η 7.5/10)
Οντως, ειναι στο στυλ του Οιδιποδα, αλλα ο Οιδιποδας μου αρεσε περισσοτερο.Εξαιρετικη η επιλογη της Μαριας Καλλας για το ρολο, εξαιρετικα απλη σκηνοθεσια.Αλλα, δεν μου αρεσε και τοσο η μουσικη επιλογη, οπως και η ατμοσφαιρα.Παρ' ολα αυτα μου αρεσε αρκετα.
-Comizi d'amore (3,5: Καλη + η 7.5/10)
Ενα ντοκιμαντερ οπου ο ιδιος ο Παζολινι ζηταει απο τους Ιταλους πολιτες να μιλησουν για το σεξ!Ρωταει τα παιδια απο που ερχονται τα μωρα, ωεαρες και ηλικιωμενες γυναικες αν ειναι ισοτιμες με τους αντρες, αντρες και γυναικες για τη σημασια της παρθενιας, πως αντιμετωπιζουν τους ομοφυλοφιλους, αν το διαζυγιο πρεπει να ειναι θεμιτο και αν υποστηριζουν το κλεισιμο των πορνειων!!!Αιρετικο, πρωτοτυπο και διαφορετικο.Αλλα, οι απαντησεις των Ιταλων δεν ειναι και τοσο αποκαλυπτικες (π.χ.ολοι ξερουμε οτι οι περισσοτεροι νιωθουν απεχθεια για τους ομοφυλοφιλους).Παρ' ολα αυτα μου αρεσε πολυ.
Η γνωμη μου για το
-Salò o le 120 Giornate di Sodoma (5: Αριστουργημα η 10/10)
Αλλαξα γνωμη.
Μεσα απο τα σαδομαζοχιστικα οργια, τα βασανιστηρια και τις κοπρολαγνειες ο Παζολινι εξεφρασε τις πολιτικες και κοινωνικες αντιληψεις του, για τις οποιες και πεθανε.Η ταινια ειναι πραγματικα ενα σκοτεινο γοητευτικο αριστουργημα γεματο συμβολισμους.Οι ιδιοτητες των βασανιστων ειναι οι ακρογωνιαιοι λιθοι ενος φασιστικου συστηματος.Η παντρεια τους με τα παιδια τους(κλειστο το αιμα του φασισμου,δεν αλλαζει οποτε ειναι αναποφευκτα και αρρωστο),τα διαγγελματα τους,τα ρουφιανιλικια των φυλακισμενων,η εκτέλεση του νεαρου που πηδιεται με την ΑΝΤΙΘΕΤΟΥ φιλου υπηρετρια και η γροθια που υψωνει,το τελικο-επιτηδες μουγγο-κρεσεντο βιας.Ολα συνθετουν ενα ψηφιδωτο που αν το κοιταξεις ολοκληρωμενο ειναι ο ταυρος του φασισμου.
ΟΟΟΟΟΥΥΥΥΥΦΦΦΦΦ!!!!Τα ειπα και ησυχασα!Εσενα ποια ειναι τα συναισθηματα σου γι' αυτη την ταινια;
Ας ξανακανω τη λιστα με ολες τις μεγαλου μηκους ταινιες του Παζολινι που εχω δει:
1.Salò o le 120 Giornate di Sodoma (10/10)
2.Uccellacci e uccellini (10/10)
3.Il Vangelo Secondo Matteo (10/10)
4.Accattone (9.5/10)
5.Teorema (9.5/10)
6.Mamma Roma (8/10)
7.Edipo re (8/10)
8.Porcile (8/10)
9.Medea (7.5/10)
10.Il Fiore delle Mille e una Notte (7/10)
11.I Racconti di Canterbury (6.5/10)
-Comizi d'amore (7.5/10)
Θα δω συντομα και το "Δεκαημερο"
Καλησπερα φιλε,
ΑπάντησηΔιαγραφήUccellacci e uccellini: δυστυχως μου εχει ξεφυγει..
Porcile: Υπεροχα καμουφλαρισμενη σατυρα της αστικης ταξης!
Medea: Τοσο θα εβαζα κιεγω, υπεροχη η Καλλας, η οποια ηταν κολητη φιλη του ΠΠΠ!
Comizi d'amore: Απιστευτη ιδεα του παντα πρωτοποριακου Παζολινι. Οι απαντησεις των Ιταλων δεν σε καλυπτουν σιγουρα, αλλα το ολο εγχειρημα παρουσιαζει μεγαλο ενδιαφερον!
Για το Salo, τι αλλαγη ειναι αυτη;; Απο 0, 10;;!
Καπως ετσι παντως γινεται η προσεγγιση βαθμολογησης αυτου του φιλμ. Νομιζω οτι η θα το βαθμολογησεις πολυ ψηλα κλεινοντας τα ματια στην εμφανη αηδια και αποστροφη που προκαλουν ορισμενες -πολλες- σκηνες, η πολυ χαμηλα για το λογο οτι τελικα μπαινουν καποια ορια στην τεχνη και δεν εχουν να κανουν με λογοκρισια (μακρυα απο εμας) αλλα με ηθικη και ανθρωπινα δικαιωματα.
Ενα παραδειγμα μονο: Εαν η ταινια εμενε ιδια και απλως οι πρωταγωνιστες ηταν ενηλικες νομιζω οτι θα μιλουσαμε κατω απο διαφορετικη οπτικη γωνια..
1.Δυστυχως, δεν ειναι απο τις πιο γνωστες ταινιες του.
ΑπάντησηΔιαγραφή2.Ακριβως!
3.Οντως!!
4.Συμφωνω.
Μου φαινεται πως οταν εβαλα το 0 βαθμολογουσα την ταινια με το στομαχι μου και οχι με το μυαλο μου.
Συμφωνω.Την συγκεκριμενη ταινια η την λατρευεις η την μισεις.Εχει κατηγορηθει για πορνογραφημα που υποτιμα την υπαρξη του ανθρωπου, εχει λογοκριθει και εχει απαγορευτει σε πολλες χωρες, ακομα και σημερα.Βεβαια, πολυ το θεωρουν αριστουργημα.Μαλιστα ο Michael Haneke ειχε δηλωσει πως ειναι η 4η πιο αγαπημενη του ταινια και τον εχει βοηθησει πολυ στο μετεπειτα εργο του.Το "Funny Games", κατα καποιο τροπο θυμιζει το "Salo".
Οντως!Απ'οτι καταλαβα εσυ εισαι καπου στη μεση.Ουτε την θεωρεις πορνογραφημα που υποτιμα τον ανθρωπο κτλπ, αλλα ουτε ενθουσιαστηκες οπως εγω.Απο τη φιλμογραφια του Παζολινι ποιες αλλες ταινιες εχεις δει;
Εχω δει (με σειρα προτιμησης):
ΑπάντησηΔιαγραφή«Accatone», «Il vangelo secondo Matteo», «Mamma Roma», «Teorema», «Medea», «Il Decameron», «Porcile», «I Racconti di Canterbury», «Edipo re», «Comizi d'amore», «Il fiore delle Mille e una Notte», «Salò o le 120 giornate di Sodoma».
Καλησπερα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντως αν και δεν εισαι μεγαλος θαυμαστης του Παζολινι, εχεις δει ολες του τις ταινιες, εκτος απο μια.Σαν κι εμενα.
To "Δεκαημερο" ειναι τοσο καλο;Απ'οτι βλεπω εχεις βαλει πολυ ψηλα τους "Θρυλους του Καντεμπουρι".Τοσο πολυ σε ενθουσιασε;Κουραστικο και ανευρο μερικες φορες.Στεναχωριεμαι καπως που εβαλες τοσο χαμηλα το "Σαλο".Οι "Χιλιες και μια Νυχτες" εχουν πολυ καλη αναπαρασταση εποχης, αλλα αυτες οι σεξουαλικες ιστοριες δεν με ενθουσιασαν.
Τις εχω δει σχεδον ολες γιατι οπως εχω ξαναπει θελω να καλυπτω ολο το φασμα ενος σημαντικου σκηνοθετη που εκτιμω κιας μην με ενθουσιαζει το στυλ του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο "Salo" απλως το εβαλα στο τελος, δεν το βαθμολογω. Ισως αν επιμενεις σε μια καταταξη, μπορει να το εβαζα μετα το "Porcile", ετσι οπως εγραψα τη λιστα παραπανω..
Παντως σχετικα με την τριλογια του, αν εισαι βιβλιοφιλος θα σου προτεινα ανεπιφυλακτα τα λογοτεχνικα επη των Βοκακιου, Τσωσερ που τα θεωρω εξαιρετικα και φυσικα πολυ ανωτερα των -οχι ασχημων- ταινιων του Παζολινι..