Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

El Secreto de sus Ojos, Juan Jose Campanella, 2010


 "The Secret in their Eyes" («Το Μυστικό στα Μάτια της»), η ευχάριστη έκπληξη απ' την Αργεντινή και το σκηνοθέτη Juan Jose Campanella («Ο γιος της νύφης»), που κέρδισε πολλά βραβεία με κυριότερο το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Πραγματικά πρόκειται για πολύ καλή ταινία, αλλά προσωπικά διαφωνώ με τη μεγάλη διάκριση που πέτυχε, μιας και στις περσινές υποψηφιότητες υπήρχε η «Λευκή Κορδέλα», το μεγάλο αριστούργημα του Haneke. Anyway...

 Η υπόθεση της ταινίας:

 Ιούνιος 1974, Μπουένος Άιρες: ο αστυνομικός Μπενχαμίν Εσπόζιτο αναλαμβάνει τη διερεύνηση  της βάναυσης δολοφονίας μιας νεαρής γυναίκας, η οποία βρίσκεται νεκρή στο σπίτι της. Ο σύζυγός της Ρικάρντο Μοράλες είναι συγκλονισμένος από την είδηση και πιέζει τον Εσπόζιτο να του ορκιστεί ότι θα βρει τον δολοφόνο και θα τον οδηγήσει στη δικαιοσύνη. Ο Μπενχαμίν στηρίζεται στη βοήθεια του  συναδέλφου και φίλου του Πάμπλο, ο οποίος αν και αντιμετωπίζει πρόβλημα με το ποτό είναι ιδιαίτερα έμπειρος και σχολαστικός, και της νεαρής γοητευτικής προϊσταμένης του Ιρένε Μενέντεζ-Χέιστινγκς. Η Ιρένε έχει μόλις επιστρέψει στη χώρα μετά από σπουδές στην Αμερική και του έχει δείξει μια ιδιαίτερη συμπάθεια και εμπιστοσύνη. Ύστερα από εντατικές προσπάθειες, καταφέρνουν να συλλάβουν τον ύποπτο Ισίντορο Γκόμεζ και να τον οδηγήσουν στην ανάκριση. Οι διασυνδέσεις όμως του Γκόμεζ με το παρακράτος των μυστικών υπηρεσιών, στέκονται εμπόδιο στο έργο τους και παρότι η έρευνά τους δεν ολοκληρώνεται, αναγκάζονται να αρχειοθετήσουν το έγκλημα χωρίς να το εξιχνιάσουν.


  Ο Campanella εκπλήσσει ευχάριστα με αυτό το πολύ δυνατό εγκεφαλικό θρίλερ μυστηρίου. Το σενάριο δια χειρός Καμπανέγια είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Αργεντινού συγγραφέα Eduardo Sacheri, «La pregunta de sus  ojos». Η υπέροχη φωτογραφία του Φελίξ Μόντι «ζωντανεύει» την ατμόσφαιρα των 70s που τη συνοδεύουν οι κοινωνικοπολιτικές ματιές του Χουάν Χοσέ Καμπανέγια (σε μία Αργεντινή λίγο πριν το στρατιωτικό πραξικόπημα), οι ερμηνείες είναι καλές και η ανάπτυξη των χαρακτήρων δίνεται εξαιρετικά απ' το σκηνοθέτη.

 Η ιστορία εξελίσσεται σε δύο χρόνους. Το παρόν του 1999 και το παρελθόν του 1974. Φυσικά και το παρελθόν μας απασχολεί περισσότερο, αφού εκεί γυρνάει ο πρωταγωνιστής και πρώην ομοσπονδιακός πράκτορας, Benjamín Espósito (Ricardo Darin), για να λύσει το μυστήριο σχετικά με την υπόθεση βιασμού και δολοφονίας, που τον είχε επηρεάσει βαθιά και τον στοιχειώνει όλα αυτά τα 25 χρόνια, στην προσπάθεια που καταβάλει να γράψει -ως συγγραφές πια- το πρώτο του μυθιστόρημα.
 Παράλληλα παρακολουθούμε και το ιστορικό ενός χαμένου έρωτα, του ρομαντικού πρωταγωνιστή με την αφεντικίνα του Ιρένε, αλλά και την προσπάθεια επανασύνδεσης στο σήμερα.

 Οι χαρακτήρες είναι όλοι συμπαθείς (έχει φροντίσει ο σκηνοθέτης γι' αυτό), οι ρυθμοί είναι οκ, η ένταση κρατάει σε διάρκεια, το αστυνομικό σκέλος ενδιαφέρον, οι διάλογοι πολύ καλοί, το χιούμορ έξυπνο, όμως η λύση του μυστηρίου γίνεται όλο και πιο προβλέψιμη μέχρι τα τελικά «αποκαλυπτήρια», που απλώς επιβεβαιώνουν την κάθαρση που αναζητούσαν τόσο οι ήρωες όσο και οι θεατές.

 Συνολικά πρόκειται για μία πολύ καλή ταινία, όχι όμως κάποιο συγκλονιστικό αριστούργημα. Ταινία που θα τη δεις και θα τη συζητήσεις για καιρό, ειδικά κάποιες σεκάνς είναι αριστουργηματικές και σου μένουν, όμως δε θα σου αναπτύξει την επιθυμία να την παρακολουθήσεις ξανά. Τουλάχιστον αυτό συνέβη σε εμένα..

 Πληθώρα βραβεύσεων στην Αργεντινή αλλά και στο εξωτερικό, με σημαντικότερη στιγμή το Oscar ξενόγλωσσης ταινίας. Τεράστια εισπρακτική επιτυχία στην Αργεντινή (τη μεγαλύτερη όλων των εποχών), μεγάλη ταμειακή απήχηση και στην Ισπανία, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλής έγινε σε όλη την Ευρώπη, όπου απέκτησε φανατικό κοινό.

 Βαθμολογία: 7,5/10

17 σχόλια:

  1. gracias για την πληροφόρηση της ταινίας μιχάλη...υπάρχει τρόπος να την κατεβάσουμε απο κανα site?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μιχάλη,συμφωνώ απόλυτα...

    ΄΄ H ταινία που πήρε το Όσκαρ από την Λευκή Κορδέλα, δεν ξέρω αν ήταν καλύτερη, ήταν πάντως ένα πρωτόγνωρο, για μένα, κράμα αστυνομικού νεονουάρ ρομάντζου, με πολύ συναίσθημα και ανθρωπιά, όμορφες ερμηνείες και πολύ καλή σκηνοθεσία, με ορισμένες επιπολαιότητες και ευκολίες στο σενάριο,τις οποίες όμως τις παραβλέπω... Σίγουρα ανωτερη από τον Προφήτη, ο οποίος δεν μου άρεσε΄΄

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Λεφτερη σα νεα ταινια, θα τη βρεις ευκολα.. Δεν εχω να σου πω συγκεκριμενο site, πατα τη στο google και θα τη βρεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. faunt πολυ καλη ταινια και ευχαριστη εκπληξη. Αλλα μεχρι εκει. Καμια ταινια δε μπορει να συγκριθει με το μεγαλουργημα του Χανεκε, που για πολλους θεωρειται ηδη κλασικη ταινια. Κι οχι αδικα!

    Για τον Προφητη που λες, για μενα ειναι κατωτερος απ' το υπεροχο "De Battre Mon Coeur S' Est Arrete", την προηγουμενη του Audiard!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Mike συμφωνώ μαζί σου για την ταινία όπου όπως έχω ξαναπεί:

    "Πολύ όμορφη ταινία που σου βγάζει πολλά και ποικίλα συναισθήματα. Πολύ καλοί οι ηθοποιοί καθώς και η σκηνοθεσία της ταινίας η οποία έδινε μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες και αυτό είναι κάτι που πολύ λίγοι σκηνοθέτες το καταφέρνουν με επιτυχία. Είναι μια ταινία που αναμιγνύει πολλά πράγματα και είδη και αυτό ίσως, κατά την γνώμη μου να μην άφησε την ταινία να απογειωθεί. Πάντως άξιζε το όσκαρ που πήρε γιατί ήταν μια δυνατή ταινία και είχε όλο το πακέτο αν και προσωπικά θα ήθελα να το πάρει “Η λευκή κορδέλα” που την θεωρώ μία από τις δύο καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του 2000. Επίσης μου άρεσε πιο πολύ ο “Προφήτης”."

    Μike εμένα πάντως μου άρεσε πιο πολύ ο “Προφήτης” από το "De Battre Mon Coeur S' Est Arrete".

    3,5: Καλή (+)

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απο τα λεγόμενά σας φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα ταινία. Αν και γενικά δεν ασχολούμαι με νέες κυκλοφορίες (κακώς, το ξέρω, αλλά έχω πολλά κενά να γεμίσω απο κλασσικές ταινίες), μάλλον θα κάνω μια εξαίρεση.

    Υ.Γ : Καλά, το οτι πήρε το όσκαρ δε μου λέει και πολλά, γιατί πλέον τα όσκαρ ... no comment !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. argiri ετσι ειναι, συμφωνουμε για τη ταινια. Ομως για το Οσκαρ επιμενω, οτι το ασυλληπτο αριστουργημα του Χανεκε επισκιαζει οποιαδηποτε αλλη ταινια.
    Ασε που ακουγονται διαφορα περι καλων σχεσεων του Καμπανεγια με το Χολυγουντ, εξαιτιας των δημοφιλων Αμερικανικων τηλεοπτικων σειρων που σκηνοθετει και που παιζονται παγκοσμιως με επιτυχια...

    Οσο για τον Προφητη, ωραια ταινια, αλλα εγω προτιμω το αλλο. Γουστα ειναι αυτα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. curious ape ειναι ενδιαφερουσα η ταινια και πραγματι αξιζει.
    Βλεπω οτι κανεις κατι, που εκανα κι εγω απ' το 2007 και για 2 χρονια, μεχρι που ειδα οτι χανω τοσες πολλες νεες ταινιες και αποφασισα να συνεχισω τη φυσικη ροη και παραλληλα να μαζευω και -οποτε ευκαιρω- να βλεπω τις παλαιες ταινιες, οι οποιες παρεμπιπτοντως ειναι... απειρες!

    Γι' αυτο λοιπον θα σου προτεινα να κανεις το ιδιο, γιατι θα φτασεις σε ενα σημειο, οπου θα εχεις χασει δεκαδες-εκατονταδες νεες ταινιες και θα αναγκαζεσαι μετα να ψαχνεις κι αυτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Για μένα πέρα από σκηνοθεσία, μυστήριο, αστυνομική δράση όλη η ταινία είναι εκείνη η γραφομηχανή που δεν γράφει το Α. Αυτό το "Α" που χωρίζει την αγάπη από το φόβο... Πραγματικά πανέξυπνη σύλληψη και κυρίως πολύ αληθινή. Μάλιστα λυπήθηκα λίγο που δεν μπορούμε να παίξουμε και με τις ελληνικές λέξεις έτσι :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολυ ευστοχο το σχολιο σου Annie για το «Α», ευχαριστω για τη συμπληρωση. Πολυ εξυπνο, πραγματι.

    Καλημερα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Προσωπικά μου άρεσε ακόμα περισσότερο και χάρηκα για το βραβείο... Ενδιαφέρουσα ιστορία, έξυπνοι διάλογοι (και παραδόξως ρεαλιστικοί) και τουλάχιστον 2-3 σκηνές ανθολογίας (η σκηνή στο σταθμό του τρένου, στο γήπεδο, η αποκάλυψη προς το τέλος της ταινίας)... 9/10 από μένα. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. συμφωνω με αυτα που λες, και για τις σεκανς που μνημονευεις και θα χαιρομουν κι εγω για το βραβειο, αν... δεν υπηρχε ο Χανεκε. Τωρα, ειναι λιγο ατοπο, πως να το κανουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Επειδή βαριέμαι να ξαναμιλήσω για την Κορδέλα... απλά θα πω πως μου άρεσε, αλλά δεν ξετρελάθηκα κιόλας. Γενικά είναι αρκετά ψυχρές οι ταινίες του για να ξετρελαθώ (αγαπημένη μου παραμένει το Funny Games-το πρωτότυπο φυσικά και όχι το copy paste)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Και το "Funny Games" σηκωνει πολλη κουβεντα, παντως ειναι πολυ καλη ταινια (εννοειται το πρωτοτυπο!). Η "Λευκη Κορδελα" παντως ειναι ασυλληπτο αριστουργημα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Όλα είναι τελείως υποκειμενικά στο πως αντιλαμβάνεται ο καθένας μια ταινία (ένα τραγούδι, έναν πίνακα... ένα έργο τέχνης με λίγα λόγια)... :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. δε διαφωνω... καθετα μαζι σου, χωρις να συμφωνω και... απολυτα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή