banner

image

Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου 2010

Kagemusha, Akira Kurosawa, 1980


 «Καγκεμούσα, ο Ίσκιος του Πολεμιστή» ("Kagemusha the Shadow Warrior" ο αγγλικός τίτλος και "影武者" ο αυθεντικός), από τον Akira Kurosawa και το 1980. Ένα πραγματικά σπουδαίο φιλμ, που ακολουθεί κατά πόδας τα μεγάλα αριστουργήματα ("Rashomon", "RAN", "Throne of Blood", "Seven Samurai", "Ikiru", "Yume") του κορυφαίου Ιάπωνα σκηνοθέτη. Μία επική ταινία, που κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών του 1980, ενώ προτάθηκε και για 2 Όσκαρ (Σκηνικών, Ξενόγλωσσης Ταινίας) την επόμενη χρονιά.

 Η υπόθεση της ταινίας:
 Ιαπωνία, 16ος Αιώνας. Ο Σίνγκεν Τακέντα, ένας πανίσχυρος πολέμαρχος, έχει ταυτίσει το όνομά του με το ρητό: "γρήγορος σαν τον άνεμο, σιωπηλός σαν το δάσος, μανιώδης σαν τη φωτιά". Καθώς βρίσκεται ένα βήμα πριν το θάνατο, όντας τραυματισμένος από τις μάχες, ο Σίνγκεν δίνει εντολή να βρεθεί ένας σωσίας του για να τον αντικαταστήσει. Με αυτόν τον τρόπο θα μείνει ο θάνατός του κρυφός και οι εχθροί του δεν θα επιτεθούν στη φυλή του. Ο Καγκεμούσα, ο ίσκιος του πολεμιστή, είναι ένας μικροεγκληματίας που πρέπει να μεταμορφωθεί σε σπουδαίο ηγέτη και να διοικήσει 25.000 στρατιώτες Σαμουράι.

 Βρισκόμαστε στην Ιαπωνία γύρω στα 1572 και τον εμφύλιο, όπου ένας από τους τρεις ισχυρούς πολέμαρχους, ο Σίνγκεν Τακέντα, τραυματίζεται θανάσιμα. Μπροστά στον κίνδυνο να ηττηθεί ο Οίκος, οι Τακέντα μετά από εντολή του ίδιου του Σίνγκεν βρίσκουν ένα σωσία και κρύβουν το γεγονός από τους εχθρούς. Με αυτόν τον τρόπο θα μείνει ο θάνατος του κρυφός και οι εχθροί του δεν θα επιτεθούν στη φυλή του. Ο Καγκεμούσα, ένας μικροκακοποιός, παίρνει τη θέση του άρχοντα και καλείται να μεταμορφωθεί σε ηγέτη.

  Ο Καγκεμούσα είναι ολόιδιος με το νεκρό άρχοντα Σίγκεν. Άλλωστε Kagemusha στα Ιαπωνικά σημαίνει «σωσίας» και αυτό είναι το κύριο θέμα της ταινίας. Ο σωσίας, που παίρνει τη θέση του αρχηγού του Οίκου Τακέντα.
 Και όλο το φιλμ περιστρέφεται γύρω απ' τον Kagemusha. Στην αρχή θα αρκεί μονάχα η παρουσία του, με σκοπό να ξεγελαστούν οι εχθροί, και δεν θα χρειάζεται να κάνει τίποτe άλλο, ούτε να αναλάβει πρωτοβουλίες, ούτε να καθοδηγήσει τη φυλή.
 Όμως η συνέχεια θα είναι εντελώς διαφορετική. Ο πόλεμος συνεχίζεται και οι Τακέντα σύντομα θα κερδίσουν μία μάχη, με αποτέλεσμα ο Kagemusha να γίνεται ολοένα και πιο απαραίτητος και να πρέπει να ηγηθεί του Οίκου.
 Αλλά το εντυπωσιακό είναι ότι σιγά σιγά αρχίζει και μοιάζει όλο και περισσότερο στον αποθανόντα αρχηγό!

 Ο μέγας Kurosawa κινηματογραφεί εδώ, εν έτει 1980, μία επική παραγωγή, με ένα πλουσιότατο καστ, χιλιάδες κομπάρσους, πάρα πολλά άλογα, πανέμορφες εικόνες και άκρως εντυπωσιακές σκηνές. Φυσικά έχει στο πλευρό του τη σημαντικότατη βοήθεια των George Lucas, Francis Ford Coppola, που είναι εκτελεστικοί παραγωγοί του φιλμ, αλλά και την υπέροχη μουσική του Shinichiro Ikebe.

 Ακόμη ο Ιάπωνας σκηνοθέτης καταπιάνεται με δύο αγαπημένα του θέματα, την εξουσία και τον πόλεμο και συγκεκριμένα με το τι παιχνίδια παίζει η πρώτη (σε βάρος του δύσμοιρου Καγκεμούσα, που παγιδεύεται στα γρανάζια της) και τι ανοησία (πέραν του αυτονόητου δραματικού μέρους) είναι ο δεύτερος, κάτι που αποτυπώνεται περίτρανα στο φινάλε του φιλμ. Ενώ τονίζεται και η προσωπική τραγωδία, που βιώνει ο "Ίσκιος του Πολεμιστή", ο οποίος θα συμμετάσχει σε ένα παιχνίδι ερήμην του και εις βάρος του, θα παγιδευτεί μέσα σε αυτό και θα καταλήξει στο πουθενά, όταν πια θα είναι άχρηστος να εξυπηρετήσει άλλο τα συμφέροντα του συστήματος...

 Πρόκειται για μία σπουδαία ταινία, που στέκεται επάξια δίπλα στα κορυφαία αριστουργήματα του Akira Kurosawa και η οποία του έδωσε τον χρυσό Φοίνικα στις Κάννες (1980), αλλά και δύο υποψηφιότητες για Oscar (1981).

 Βαθμολογία: 8,5/10

12 σχόλια:

  1. Καλησπερα Μιχαλη.
    Οχι απο τα μεγαλα αριστουργηματα του Κουροσαβα, αλλα σιγουρα μεσα στο top 10 με τις καλυτερες ταινιες του.Τα τεχνικα και εικαστικα μερη αψογα: σκηνοθεσια, σεναριο, φωτογραφια, ερμηνειες κτλπ ολα εξαιρετικα!!Mαζι με το Ραν οι δυο σημαντικοτερες ταινιες του απ' τη δεκαετια του 1980.

    4/5

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή αλλά δεν με άγγιξε η ιστορία όσο ήλπιζα. Ωστόσο ο Κουροσάβα με αυτήν την ταινία προετοίμαζε το έδαφος για το αριστουργηματικό "Ραν", αφου και οι δυο ταινίες έχουν αρκετά κοινα χαρακτηριστικά.

    3: Καλή

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πόσο μεγαλειώδης ο Ιάπωνας! Η ταινία αυτή, δυστυχώς,στέκεται σαν μια σκιά, όπως ο Καγκεμούσα, δίπλα στο ανυπέρβλητο ΡΑΝ και χάνει την αίγλη του, ωστόσο σίγουρα πρόκειται περί ταινιάρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι εγώ θα συμφωνήσω οτι δε συγκαταλέγεται στα μεγάλα αριστουργήματα του ιάπωνα θεού (!). Συγκαταλέγεται στα μικρά του. Έτσι κι αλλιώς, ό,τι ταινία έχει βγάλει ο Kurosawa αριστούργημα είναι (μικρότερο ή μεγαλύτερο).

    Συν οτι ο άνθρωπος ήταν περίπου 75 χρονών όταν τη γύρισε ! (Στην ηλικία δηλαδή που ένας μέσος ηλικιωμένος έλληνας βαριέται να πάει μέχρι τα ΚΑΠΗ, όχι να γυρίσει ταινία)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. καλησπερα M. Hulot,
    συμφωνω μαζι σου, οπως και με την επισημανση για τη δεκαετια '80!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. καλησπερα argiri,
    νομιζω οτι το αδικεις λιγο, αλλα ξερω οτι βαθμολογεις περισσοτερο με το ποσο σου "μιλαει" καθε ταινια, παρα με την "αντικειμενικη" αξια της, οποτε μαλλον δεν σε αγγιξε ιδιαιτερα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καλησπερα faunt,
    ξερω οτι εισαι λατρης του Ιαπωνα, ωραιο το λογοπαιγνιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. curious_ape009, θεος ο Ιαπωνας, ακριβως! Αγαπαμε Ακιρα!
    Τη συγκριση με την Ελλαδα, την αφηνω ασχολιαστη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ακριβώς αυτό. Βλέπω ότι με έχεις μάθει πια για το πώς βαθμολογώ. Οι βαθμολογίες που βάζω είναι σχεδόν πάντα σύμφωνα με το προσωπικό μου γούστο και για αυτό πολλές φορές μπορεί να φαίνεται ότι “αδικώ” μια ταινία. Βέβαια αρκετές φορές το διευκρινίζω μέσα από τα σχόλια μου π.χ. στην συγκεκριμένη ταινία δεν αμφισβήτησα την καλλιτεχνική της αξία, απλά είπα ότι δεν με “άγγιξε” (προσωπικό γούστο) ιδιαίτερα η ιστορία της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ναι, οκ φιλε ειναι σεβαστο αυτο που λες, απλως εγω παντοτε βαθμολογω μια ταινια με βαση το ποσο μου αρεσε σε συνδυασμο ομως με την αντικειμενικη αξια της :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. σπουδαια ταινια
    μαγευτικες εικονες

    ο ακιρα δεν γινεται να συγκριθει με αλλους σκηνοθετες.ειναι ενα σινεμα μονος του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. καλησπερα tenta,
    συμφωνω μαζι σου, αλλωστε προκειται για εναν πολυ αγαπημενο μου σκηνοθετη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή