banner

image

Κυριακή, 9 Μαΐου 2010

Dangerous Liaisons, Stephen Frears, 1988


 Επέστρεψα από το εξωτερικό όπου και βρισκόμουν τις προηγούμενες ημέρες και επανέρχομαι στις αναρτήσεις με ακόμη μία μεταφορά από το άλλο blog που αφορά σε μία πολύ όμορφη κατά τη γνώμη μου ταινία από τον Stephen Frears, το «Dangerous Liaisons»:

 "Dangerous Liaisons", "Επικίνδυνες Σχέσεις", από τον Stephen Frears και το 1988.
 Πρόκειται για την σημαντικότερη δουλειά του Αμερικανού σκηνοθέτη -μακράν- και μία απ' τις σπουδαιότερες -μετρημένες στα δάχτυλα η αλήθεια είναι- ταινίες των 80s. Μια δεκαετία που έχει χαρακτηριστεί ως η ασθενέστερη κινηματογραφικά. Anyway..


 Η υπόθεση της ταινίας:
 Γαλλία, 1760-1770. Oι πλούσιοι και κακομαθημένοι, Μαρκήσια Ντε Μαρτέιγ και ο κόμης Βαλμόν, πρώην εραστές και απόλυτα διεστραμμένοι, βάζουν ένα διπλό στοίχημα. Η Μαρκήσια του ζητάει να αποπλανήσει την αφελή και αθώα Σεσίλ Ντε Βολάνζ, η οποία πρόκειται να παντρευτεί έναν από τους πρώην εραστές της, θέλοντας να την διαφθείρει πριν το γάμο. Στο στόχαστρο τους μπαίνει επίσης η ενάρετη και θεοσεβούμενη αλλά και πανέμορφη Μαντάμ Ντε Τουρβέλ, την οποία ο Βαλμόν επιμένει ότι μπορεί να κατακτήσει. Η Μαρκήσια το βρίσκει εντελώς απίθανο και του ζητάει γραπτή απόδειξη της νίκης του. Σε αντάλλαγμα θα περάσουν ένα βράδυ μαζί.

 Βασισμένη στη νουβέλα του Choderlos de Laclos, η ταινία περιγράφει έρωτες, ίντριγκες, πάθη, σκάνδαλα, παιχνίδια διαστροφής, επικίνδυνα στοιχήματα, προδοσία και εκδίκηση στην "ανωτέρα τάξη" του Παρισίου της δεκαετίας του 1760 λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση (18ος αιώνας). Και είναι απ' τις πολύ λίγες φορές που κινηματογραφική μεταφορά βιβλίου ξεπερνάει το γραπτό κείμενο!
 Ο Στίβεν Φρίαρς σκηνοθετεί με τεράστια δυναμική και έξοχη ατμόσφαιρα, ο John Malkovich είναι υπέροχος και δίνει μία εξαιρετική ερμηνεία, πολύ καλή και εντυπωσιακή η Glenn Cloze, ενώ η Michelle Pfeiffer είναι απίστευτα λαμπερή και αισθησιακή, απ' τις πιο όμορφες γυναίκες που πάτησαν ποτέ στη γη κατά την άποψη του γράφοντος!
Καλές ερμηνείες και από τους Swoosie Kurtz, Keanu Reeves, Mildred Natwick, Uma Thurman.
Η διεφθαρμένη Γαλλίδα κόμισσα λοιπόν, Μαρτέιγ, δεσπόζουσα μορφή της ταινίας, φαλλική γυναίκα, ηδονίζεται με το να βάζει ερωτικά στοιχήματα πάνω στις σεξουαλικές ζωές και τα απαγορευμένα πάθη των αριστοκρατών!
 Με αυτόν τον τρόπο επιδεικνύει κοινωνική δύναμη και διατηρεί την ψηλή κοινωνική της θέση.
 Όταν ξανασυναντήσει τον πρώην εραστή της και διεφθαρμένο κόμη Βαλμόν, θα του ζητήσει να αποπλανήσει την νεαρή και παντελώς αθώα Σεσίλ ντε Βολάνζ που πρόκειται πολύ σύντομα να παντρευτεί, μόνο και μόνο για να τη διαφθείρει πριν το γάμο, παίρνοντας εκδίκηση απ' τον μέλλοντα σύζυγό της και πρώην εραστή της ίδιας και να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες ορέξεις της και την ακόλαστη φαντασία της. Ο Βαλμόν δεν θα δυσκολευτεί να το πετύχει και να κερδίσει το στοίχημα, όμως τώρα αρχίζουν τα πραγματικά δύσκολα...

 Η κόμισσα Μαρτέιγ με αφορμή την άφιξη της εντυπωσιακής Μαντάμ Ντε Τουρβέλ θα εξιτάρει ακόμη περισσότερο τη φαντασία της και θα ανεβάσει απότομα τον πήχη δυσκολίας των διεστραμμένων "παιχνιδιών" της, αφού θα προκαλέσει τον Βαλμόν να κατακτήσει την Μαντάμ Ντε Τουρβέλ και μάλιστα ως αντάλλαγμα θα κερδίσει μια βραδιά με την ίδια την κόμισσα!


 Ο Βαλμόν χρησιμοποιώντας κυρίως την γοητεία του αλλά και παίζοντας ουσιαστικά θέατρο παριστάνοντας τον ερωτευμένο στην Μαντάμ Ντε Τουρβέλ, μετά από μεγαλύτερη προσπάθεια αυτή τη φορά θα κερδίσει ακόμη ένα στοίχημα, που όμως θα επιφέρει... μπλεξίματα και δυσάρεστες καταστάσεις!
 Ο κόμης θα ερωτευθεί στα αλήθεια τη Μαντάμ Ντε Τουρβέλ και πλέον οι σχέσεις τους δεν είναι μόνο επικίνδυνες όπως μας πληροφορεί ο τίτλος της ταινίας αλλά ακροβατούν σε ένα τεντωμένο σχοινί. Είναι φανερό πια ότι κινδινεύουν και οι δύο με καταστροφή...


 Η ταινία τιμήθηκε με τα Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου, σκηνικών και κοστουμιών, και καλλιτεχνικής επιμέλειας.

 Θεωρείται πια κλασική ταινία και μία σημαντική δημιουργία της 7ης τέχνης!

 Βαθμολογία: 8,5/10

10 σχόλια:

  1. Οπως θα έχεις καταλάβει ήδη,την θεωρώ αρισούργημα και φυσικά αγαπημένη μου ταινία.Το παιχνίδι του έρωτα ως ένα παιχνίδι εξουσίας και κοινωνικής αναγνώρισης.
    Ενα βιβλίο γραμμένο σε μορφή επιστολών γίνεται μια καταπληκτική ταινία.Η μαγκιά του Frears να σκηνοθετεί με γκρό πλάν τα πρόσωπα και να μήν παρασύρεται απο κοστούμια και σκηνικά.
    Η Αδικία στα oscar η Glenn Close να χάσει το oscar απο την Jodie Foster στο Αccused.
    H μουσική του George Fenton.
    Θα λατρεύω πάντα τις ''Επικίνδυνες Σχέσεις''.
    10/10.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mike καλωσόρισες!
    Συμφωνώ απόλυτα με την δεύτερη παράγραφό σου ότι.:
    1) Είναι η καλύτερη ταινία του αρκετά καλού σκηνοθέτη Stephen Frears
    2) Είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του ‘80
    3) Η δεκαετία του 1980 είναι η πιο αδύναμη στην ιστορία του κινηματογράφου όπου το παράδοξο είναι ότι διαδέχτηκε, για μένα, την καλύτερη δεκαετία του κινηματογράφου.

    Πάντως όταν την είχα δει πριν από αρκετά χρόνια, δεν περίμενα ποτέ ότι θα μου άρεσε τόσο πολύ μια ταινία εποχής. Αλλά το "Dangerous Liaisons" είναι κάτι παραπάνω από μια ταινία εποχής όπου είναι τόσο διαχρονικό που όσα χρόνια και να περάσουν δεν θα χάσει ποτέ την δυναμική της και την γοητείας της. Ο Stephen Frears εδώ μεγαλουργεί.

    @ academy. Κατά την γνώμη μου άξιζε να το πάρει η Jodie Foster με την ερμηνεία της στο “Αccused” αν και δεν θυμάμαι και πολύ καλά την ερμηνεία της Glenn Close σε αυτήν την ταινία.

    5: Αριστούργημα

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετική ταινία, με διαφορά ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να γυρίσει ποτέ ο Φρίαρς. Με πρόσχημα τις ακολασίες της αριστοκρατίας της Γαλλίας του 18ου αιώνα, στήνει πραγματικά άψογα το σκηνικό του για να ανατρέψει τη φύση του σεξουαλικού παιχνιδιού αλλά και να του βάλει μια πονηρή τρικλοποδιά αντιπαραθέτοντάς το με την ανθρώπινη φύση που άλλωστε το γεννά. Και τι ερμηνείες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ως μεγάλη φαν του Φρίαρς , νομίζω ότι οι ''Επικίνδυνες σχέσεις'' είναι από τις καλύτερες ταινίες του κι όχι μόνο αυτό αλλά νομίζω ότι η Close δίνει ίσως την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της! Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη σκηνή προς το τέλος όπου αργά αργά αφαιρεί το μακιγιάζ από το πρόσωπό της απογυμνώνοντας την κόμισσα κυριολεκτικά και μεταφορικά! Αυτό το βλέμμα...!
    Κάτι που γράφεις και μου κάνει εντύπωση γιατί πάνω κάτω απηχεί και τη δική μου άποψη: η κινηματογραφικά αδύναμη δεκαετία του 80. Μου δίνεις αφορμή για ανάρτηση - θα προσπαθήσω να την ετοιμάσω μέχρι το τέλος της εβδομάδας να το συζητήσουμε το θέμα.
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Academy, και φυσικα εννοειται πως τη θεωρεις ανωτερη απο το Valmont του Forman, ε;
    Μεγαλος μαγκας ο Frears, πραγματι, τρομερη και η Close.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. argiri, καλως σας βρισκω και παλι, χαιρομαι που συμφωνουμε, δεν ξερω ομως αν τα 70s ειναι η καλυτερη κινηματογραφικη δεκαετια, παντως ειναι μεσα στις κορυφαιες, δυσκολη επιλογη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΠΑΝΟ απ' οτι φαινεται ολοι τη θεωρουμε ως την καλυτερη του Frears!

    Δεν ειδα ομως κανα σχολιο για την γυναικαρα... και μου εκανε εντυπωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. crispy μεγαλη φαν, ε;
    ενταξει γουστα ειναι αυτα αλλωστε...
    Ειπαμε τα 80s ειναι η χειροτερη δεκαετια κινηματογραφικα, για την καλυτερη δυσκολευομαι να πω...
    Φυσικα και περιμενουμε την σχετικη αναρτηση σου.
    Καλη εβδομαδα και σε σενα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. exairetiki tainia! klasiki 8a elega...ermineies...mousiki...skino8esia...ola teleia! kalispera!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κλασικη οπωσδηποτε Leviathan, και εξαιρετικη, απ' οτι βλεπω τυγχανει μεγαλης αποδοχης απ' ολους.
    Καλο βραδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή