banner

image

Σάββατο, 12 Ιουνίου 2010

Fury, Fritz Lang, 1936


 Ακόμη μία μεταφορά από το άλλο μπλογκ: "Fury" του Fritz Lang, όπου εν μέσω Mundial, μάλλον θα κάνω αρκετές μεταφορές και λιγότερο θα κάτσω να γράψω νέες ταινίες...

Η πρώτη ταινία του Fritz Lang ("Metropolis", "M", "Die Nibelungen") στο Χόλυγουντ αποτελεί την θριαμβευτική του είσοδο στον κόσμο των στούντιο. Με πρωταγωνιστή τον εκπληκτικό Σπένσερ Τρέισι, η "Νέμεσις" είναι ένα δράμα μαζικής βίας, οργής και εκδίκησης, που συγκλόνισε τους Αμερικανούς κριτικούς. Ξεκινώντας να επισκεφθεί την αγαπημένη του, ο Τζο Γουίλσον συλλαμβάνεται για την απαγωγή μιας κοπέλας. Αθώος ο ίδιος, φυλακίζεται και πέφτει θύμα άγριου λιντσαρίσματος από τους κάτοικους της κωμόπολης. Επιβιώνει και, ενώ όλοι τον θεωρούν νεκρό, αυτός οργανώνει την εκδίκησή του.

Αυτή είναι η υπόθεση της πολύ σπουδαίας ταινίας του Φριτς Λανγκ, μια δυναμική καταγγελία της αυτοδικίας και του δημόσιου λιντσαρίσματος, μεθόδου «απονομής δικαιοσύνης» που συνηθιζόταν στις ΗΠΑ και όπου στο χρονικό διάστημα 50 ετών, μετρούσε 6.000 θύματα.

Περισσότερα από 70 χρόνια μετά, η ταινία αυτή, τόσο επίκαιρη και τόσο σύγχρονη. Το μεγάλο αριστούργημα ενός τεράστιου Ευρωπαίου (Αυστριακού συγκεκριμένα) σκηνοθέτη, που μετά την άνοδο του ναζιστικού κόμματος στην εξουσία, κατέφυγε στην Αμερική, όπου και συνέχισε το σπουδαίο έργο του. Σύμφωνοι ρε παιδιά, τις πολύ μεγάλες ταινίες τις έκανε στην Ευρώπη, αλλά αυτό δε μηδενίζει την προσφορά του στο Χόλυγουντ!


"Οι ταινίες μου δείχνουν τη μάχη του ατόμου ενάντια στις συνθήκες -αυτόν τον αιώνιο προβληματισμό των αρχαίων Ελλήνων- τη μάχη ενάντια στους θεούς, τη μάχη του Προμηθέα.
Με τον ίδιο τρόπο σήμερα μαχόμαστε νόμους,
πολεμάμε τα πρέπει που δεν μας φαίνονται ούτε καλά ούτε δίκαια για την εποχή μας…
Πάντα αγωνιζόμαστε
".
Fritz Lang

Ένας ακόμη σπουδαίος σκηνοθέτης που είχε την "ατυχία" να ζει πολλά χρόνια μπροστά από την εποχή του. Καλό θα ήταν πάντως να ρίξουμε ένα βλέφαρο στο έργο ενός ανθρώπου που ταυτίζεται με τον Γερμανικό εξπρεσιονισμό και που ενέπνευσε τους Γκοντάρ, Τρυφώ, Σαμπρόλ, Χίτσκοκ μεταξύ άλλων.

Βαθμολογία: 8/10

2 σχόλια:

  1. Αριστούργημα. Ο Τεράστιος Φριτς Λανγκ χτίζει υποδειγματικά από την αρχή μέχρι το τέλος της ταινίας ένα έξοχο κοινωνικό-ψυχολογικό δράμα, με λίγη δόση σασπένς όπου για μένα αυτό που την κάνει τόσο δυνατή και διαχρονική είναι η αντιστροφή των ρόλων όπου ο πρωταγωνιστής από θύμα-κατηγορούμενος γίνεται θύτης-κατήγορος. Λίγο στο τέλος μου τα χάλασε όπου μου φάνηκε να συμβιβάστηκε ο Λανγκ φοβούμενος να υποθέσω, μην πέσει η ταινία του θύμα της τότε λογοκρισίας Θα το προτιμούσα σκληρό και πεσιμιστικό. Έτσι όπως ήταν δηλαδή το κλίμα της ταινίας σε όλη την διάρκειά της. Αλλά έστω κι έτσι παραμένει αριστούργημα. Αυτή είναι η τρίτη αγαπημένη μου ταινία μετά από τα επίσης αριστουργηματικά “M” και “Metropolis”. Εμένα πάντως, από όσες ταινίες του έχω δει από την Χολιγουντιανή περίοδο, μου άρεσαν αρκετά με πρώτη και καλύτερη φυσικά το “Fury”. Όντως ο Λανγκ ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του.

    5: Αριστούργημα

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για το τελος σωστα υποθετεις. Ακριβως ετσι ειναι. Συμβιβαστηκε για να μην παει κοντρα στη λογοκρισια... Δυστυχως οι γαμωεποχες εκεινες και το ανεκδιηγητο σε τετοια θεματα Χολυγουντ επεβαλαν κατα ενα ποσοστο το τι θα εβλεπαν και τι οχι οι θεατες απο τις ταινιες... Εν μερει μιλαμε για ταινιες εταιρειων και οχι δημιουργων...

    Σαφως και τα "M" και "Metropolis" ειναι κολοσιαια αριστουργηματα και οι δυο κορυφαιες ταινιες του μεγα Lang.

    ΑπάντησηΔιαγραφή