banner

image

Τετάρτη, 7 Απριλίου 2010

Lola Rennt, Tom Tykwer, 1998


 "Τρέξε Λόλα, τρέξε" είναι ο ελληνικός τίτλος αυτής της πολυβραβευμένης και αγαπημένης στη χώρα μας γερμανικής ταινίας - έκπληξη ("Run Lola, run" ο διεθνής τίτλος) από τον Tom Tykwer και το 1998. Συχνά αναφέρεται ως μία εκ των σημαντικότερων γερμανικών ταινιών και κατά τη γνώμη μου όχι άδικα.

 Η υπόθεση της ταινίας:
 Η Λόλα είναι εδώ και ένα χρόνο μαζί με τον φίλο της Μανί. Εκείνος οργανώνει μία δουλειά που θα περιλαμβάνει μία ύποπτη συναλλαγή, κατά την οποία θα πρέπει να παραδώσει στον αρχηγό μιας συμμορίας 100.000 μάρκα. Η φίλη του η Λόλα αργεί στο ραντεβού τους και αυτός αναγκάζεται να πάει με τρένο στον προορισμό του. Στο τρένο όμως θα ξεχάσει την τσάντα με τα χρήματα. Έτσι πρέπει μέσα σε 20 λεπτά να βρει 100.000 αλλιώς θα πεθάνει. Η Λόλα θα τον βοηθήσει τρέχοντας και προσπαθόντας να βρει τα χρήματα.
Στην ταινία παρουσιάζονται τρεις διαφορετικές εκδοχές για το τι έγινε με την Λόλα να τρέχει σαν τρελή από την μία άκρη της πόλης στην άλλη προσπαθόντας να βρει τον πατέρα της για να πάρει τα χρήματα. Μέσα σε αυτήν την κατάσταση βλέπουμε τις σχέσεις της με τον πατέρα της, την αγάπη της για τον Μανί και τα δηλλήματα στα οποία μπαίνει ένας άνθρωπος σε τέτοιες καταστάσεις όποιυ πρέπει να δράσει γρήγορα και αποτελεσματικά..


 Ο Tom Tykwer σκαρφίζεται και μας παρουσιάζει τα 80 πιο καταιγιστικά λεπτά σε κινηματογραφική δημιουργία.
Ο αγώνας διαρκεί 90 λεπτά. Και η μπάλα είναι στρογγυλή”, είχε πει κάποτε ο Josef Sepp Herberger, προπονητής της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Γερμανίας που είχε οδηγήσει τη Nationalmannschaft στην κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου, και είναι η φράση με την οποία ξεκινάει η ταινία.
 Η Lola (Franka Potente) σε τηλεφωνική επικοινωνία με το φίλο της, Manni (Moritz Bleibtreu) θα της ζητηθεί να βρει 100.000 γερμανικά μάρκα μέσα σε 20 λεπτά, τα οποία χρήματα θέλει ο Manni να παραδώσει σε έναν τύπο. Τα χρήματα είναι υπερβολικά πολλά (περί τα 51.130 €) και ο χρόνος υπερβολικά λίγος. Έτσι η Lola με το που κλείσει το τηλέφωνο αρχίζει να τρέχει... και να τρέχει... και να τρέχει...

 Και κάπου εδώ, με το 20λεπτο να τελειώνει πολύ γρήγορα, με τη συμπλήρωση μισής ώρας όπου η ταινία δείχνει να ολοκληρώνεται, ο Tykwer κάνει το μεγάλο τρικ. Ένα τρικ που αποτελεί και το μεγάλο στοίχημα του σκηνοθέτη αλλά και την πρωτοπορία της ταινίας. Η ιστορία θα επαναληφθεί ακόμη δύο φορές, όμως θα έχουμε τρεις διαφορετικές εκδοχές!
 Ουσιαστικά θα πρόκειται πάντοτε για την ίδια ιστορία με τρεις όμως διαφορετικές εξελίξεις!
 Το μόνο κοινό στοιχείο και στις τρεις θα είναι το γεγονός ότι η Λόλα θα τρέχει...!

 Η Λόλα λοιπόν θα είναι εκείνη που ρυθμίζει τα γεγονότα. Στην προσπάθεια που καταβάλει να βοηθήσει τον φίλο της έχοντας ως μεγάλο αντίπαλο το χρόνο, η πρωταγωνίστρια όπως θα φανεί μέσα απ' τις διαφορετικές εκδοχές της ιστορίας, εάν αργήσει έστω και ένα δευτερόλεπτο να φτάσει κάπου, ή εάν φτάσει κατά ένα δεύτερο νωρίτερα κάτι διαφορετικό θα συμβεί. Ή τα άτομα με τα οποία θα έρθει σε επαφή κατά το απίστευτο τρέξιμό της, θα έχουν διαφορετική τύχη κάθε φορά. Ακόμη και άσχετοι μεταξύ τους άνθρωποι θα επηρεαστούν αλυσιδωτά σαν μία συνέχεια μίας μόνο πράξης της Λόλας. Η ηρωίδα μας δηλαδή ανάλογα με τον συγχρονισμό της επηρεάζει είτε την ίδια της τη ζωή είτε των συνανθρώπων της. Εκπληκτικό!
 Και φυσικά οι ρυθμοί με τους οποίους εξελίσσεται η τριπλή ιστορία δεν θα μπορούσαν παρά να είναι φρενήρεις, ιλιγγιώδεις. Ίσως σε πολλούς να φάνηκε υπερβολική κατά σημεία η σκηνοθεσία του Τίκβερ και όχι άδικα, αλλά οι ρυθμοί είναι τέτοιοι που νομίζω πως επιβάλλουν ένα αντίστοιχο, ταχύτατο τέμπο.
 Και για να πάει με τους ρυθμούς αυτούς ο σκηνοθέτης, σκαρφίζεται ένα σωρό αλχημίες και μεθόδους κινηματογράφισης: από τον τεμαχισμό της οθόνης σε πολλά πλάνα, τις διάφορες γωνίες λήψης, μερικές ακίνητες εικόνες, μέχρι και τη χρήση animation(!), αργής κίνησης, ωραίων μπιτάτων μουσικών κομματιών και φυσικά τη συμμετοχή της Franka Potente, η οποία πείθει και με το παραπάνω στον απαιτητικό ρόλο της, για να καταφέρει τελικά να διατηρήσει τον θεατή σε εγρήγορση και να κρατήσει την ένταση και την αγωνία μέχρι και το οριστικό φινάλε της ταινίας. 

 Η ταινία μπορεί να περνά και κοινωνικά μηνύματα, μιλάει για το χρόνο, την τύχη, τη θεωρία του χάους κλπ., αλλά προσωπικά έχω την αίσθηση πως ο Tykwer περισσότερο στοχεύει στην ικανοποίηση του θεατή, στον οποίο προσφέρει ένα ευχάριστο και αρκετά διασκεδαστικό φιλμ.

 Η ταινία σάρωσε τα βραβεία στη Γερμανία, ενώ είχε διακρίσεις και σε αρκετά διεθνή φεστιβάλ, με αποκορύφωμα την υποψηφιότητα για το Χρυσό Λέοντα στη Βενετία.

 Και εγώ νομίζω πως το "Lola Rennt" είναι μία από τις καλύτερες στιγμές του Ευρωπαϊκού σινεμά εδώ και πολλά χρόνια.

 Βαθμολογία: 7,5/10

8 σχόλια:

  1. Εξαιρετική ταινία, με φρενήρεις ρυθμούς, ευρηματικό σενάριο, πολύ καλή σκηνοθεσία και μια καταπληκτική Franka Potente. Η ταινία αυτή έφερε και πάλι στο προσκήνιο τον τότε παρηκμασμένο κινηματογράφο της Γερμανίας και συντέλεσε στην μετέπειτα συνεχή ανοδική πορεία του.

    4: Πολύ καλή

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι τρικ δηλαδή μπορεί να είναι αυτό;
    Ωραία αφού θα έχει 3 διαφορετικές εκδοχές θα επιλέξω όποια μ αρέσει :))

    Φιλιάαααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θυμάμαι που την έβλεπα σε πρεμιέρα στο ΑΤΤΙΚΟΝ και τα πόδια μου στο πάτωμα χόρευαν και έτρεχαν!Cult.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. argiri ειπαμε τρομεροι, φρενηρεις ρυθμοι, ευφυες σεναριο, σουπερ πρωταγωνιστρια και πανεξυπνη, αν και στα ορια του ναρκισσισμου σκηνοθεσια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σταλαγματια, ο σκηνοθετης παιζει με το χρονο, την τυχη και τις επιλογες. Το αποτελεσμα ειναι ολα τα προαναφερθεντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Academy πρεμιερα στο ΑΤΤΙΚΟΝ, ε;!!
    Πολυ αργοτερα το ειδα εγω σε DVD, αλλα ημουν στην τσιτα καθολη τη διαρκεια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και εμένα με εντυπωσίασε η ταινία αλλά μου άρεσε περισσότερο το "Przypadek" του Κισλόφσκι, απο την οποία εμπνεύστηκε ο Τίκβερ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. καλησπερα χουι,
    δυστυχως δεν εχω αποψη για το "Przypadek" καθως δεν το εχω δει. Με βαζεις ομως να το ψαξω αμεσα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή